“Ik wil dat onze klantenbinding wordt vergroot tijdens de klantendag” is een mooi doel, maar het is geen goede doelstelling. Wat is dan wel een goede doelstelling? Tijdens mijn opleiding communicatie heb ik geleerd dat een doelstelling bestaat uit 5 aspecten. Ook wel een SMART-doelstelling genoemd.
Specifiek
Beschrijf concreet wat er moet gebeuren. Wat wil je dat mensen na afloop van het event onthouden? Wat wil je dat ze ermee gaan doen? Hoe wil je dat ze het event beleven? Hoe specifieker je de doelstelling omschrijft hoe meer houvast je hebt.
Meetbaar
Zorg dat je achteraf kunt meten of je de doelstelling hebt bereikt. Daarmee kun je beter het event evalueren. Gebruik dus cijfers en definieer deze goed.
Acceptabel
Past de doelstelling ook goed bij de cultuur van je bedrijf? Wat is het belang van het event? Kun je dit goed onderbouwen? Voel je je er zelf goed bij? Ga na hoe het event past binnen de bedrijfsdoelstellingen en het bedrijfsimago.
Realistisch
Is je doelstelling realistisch en schat je de aantallen niet te hoog in? Of is het juist niet ambitieus genoeg voor het bedrijf. Vergeet niet vanuit het standpunt van de doelgroep te denken.
Tijdsgebonden
Zorg ervoor dat je steeds een deadline vermeld. Anders kun je geen verdere dingen plannen. Bovendien werkt een deadline ook effectiever, dus wanneer je geen deadline stelt zal het ook niet snel gebeuren. Vermeld dus niet alleen in je doelstelling wat je wilt meten maar ook binnen welke tijd en op welke manier.
Als je van al deze punten de voorletter pakt staat er SMART handig om te onthouden voor de beste doelstellingen.
Voorbeeld SMART doelstelling:
Voor 5 juli 2017 heeft 60% van de klanten ons bedrijf beoordeeld met een 8 of hoger.